Ik ben Edwin Aerts – en mijn achternaam verraadt misschien al hoe ik in contact ben gekomen met Stichting DOVIE. Adriaan is namelijk mijn neef. Onze vaders zijn allebei van Rielse boeren komaf. Al als klein mannetje kwam ik bij grote neef Adriaan over de vloer; spelletjes spelen op de Commodore Amiga. En later samen film te kijken, of gewoon koffie doen.

Adriaan is het type glas halfvol, don’t take no for an answer. Iemand die mensen in beweging krijgt en op een innemende manier weet te verbinden. En zich beslist niet laat remmen door zijn handicap. Enorm inspirerend. Dus toen Adriaan me vroeg of ik mee wilde helpen bij het realiseren van zijn droom, DOVIE, zei ik meteen: “ja”.

Vanaf het prille begin ben ik van de partij. Mijn achtergrond (ik ben advocaat, tegenwoordig bij onze mooie provincie Noord-Brabant) kwam zeker in de opstartfase van DOVIE erg goed van pas. Er komt immers juridisch wel wat kijken bij het idee van Adriaan: mensen met een fysieke beperking drempelloos op vakantie laten gaan naar Engeland. Onder meer met studenten van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys brachten we dat in kaart. Ook keken we zorgvuldig naar de financiële aspecten en de behoefte van de doelgroep.

Welke werkzaamheden doe je voor de stichting?
Na de oprichting van de Stichting, begin 2019, nam ik zitting in het bestuur, als penningmeester. We zaten toen nog in de exploratiefase: het plan verder uitdenken en uitwerken, contacten leggen in Engeland, nieuwe bestuursleden werven, enz. Eigenlijk waren we zo pakweg begin 2020 goed op weg om de stap te maken naar de exploitatiefase. Maar toen was daar plotsklaps corona en kwam alles piepend en krakend tot stilstand.

Na de coronaperiode had DOVIE, gelukkig, alsnog een vliegende start. Het contact met Flat Spaces, in Engeland, hielp daarbij enorm. Tel daar de daadkracht van nieuwe bestuursleden Mauro (voorzitter) en Erica (secretaris) bij op, en al snel stonden de eerste vakanties gepland.

Wat ooit was begonnen als droom, was nu ineens een going concern organisatie. Fantastisch natuurlijk. Maar hoe serieuzer de operationele kant werd, hoe meer ik merkte dat het jasje van penningmeester niet meer goed bij mij paste; niet bij mijn expertise en ook niet vanwege de combi met werk en gezin. Daarom ruilde ik in 2023 mijn bestuurslidmaatschap in voor de Raad van Advies om vanuit daar strategisch en inhoudelijk mee te denken. Ron nam vanaf toen de rol van penningmeester met verve van mij over.

Waarom heb je voor onze stichting gekozen? En waarom is wat Stichting DOVIE doet belangrijk?
Tja, wie kan er nee zeggen tegen Adriaan 😉 Maar in alle ernst: wel of geen fysieke beperking, iedereen heeft recht op – en behoefte aan – een onbezorgde en drempelloze vakantie. Als ik van Adriaan hoor hoe ontzettend beperkt het aanbod van écht aangepaste vakantiehuizen is en wat hij allemaal moet meesjouwen en moet organiseren, snap ik wel dat veel mensen denken: “laat maar, ik begin er niet eens aan”. En dan heb ik het nog niet eens over het kostenplaatje; ook op dat vlak neemt DOVIE drempels weg, of verlaagt ze in ieder geval. Vandaar dat ik me graag inzet voor Stichting DOVIE. Dat is dus zeker niet alleen ‘toevallig’ omdat Adriaan en ik familie zijn.

Raad je andere mensen aan ook vrijwilliger bij Stichting DOVIE te worden? En zo ja, waarom?
Ja, volmondig. Het bestuur van Stichting DOVIE verzet belangeloos bergen werk. Belangrijk en waardevol werk bovendien. Ondersteuning door vrijwilliger is daarbij essentieel. Denk aan helpen tijdens evenementen, of fondsenwerving. Zeker dat laatste is in de huidige tijd geen sinecure, maar voor een ideëel doel als dat van DOVIE o zo belangrijk. Bovendien: vele handen maken licht werk.

Tot slot kan ik alleen maar zeggen: Adriaan en team DOVIE: het is waanzinnig knap wat jullie hebben neergezet. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Ga zo door!