Jaren geleden kwam ik toevallig in contact met Adriaan. Een gezamenlijke vriend vroeg mij of ik samen met mijn vriendin zin had om als vrijwilliger met Adriaan mee te gaan op vakantie naar Schotland; mijn vriendin voor de verzorging, ik als chauffeur en kok. Met nog een verzorgende vierden we toen een leuke vakantie in een aangepaste woning in Schotland.

Samen met die gezamenlijke vriend hebben Adriaan en ik een aantal jaren kleinschalige goede doelen gezocht waarvoor we een sponsoractiviteit bedachten en uitvoerden, zoals een dinerconcert met veiling. De wens van Adriaan om een stichting op te richten was wellicht toen al aanwezig. In aanvang zijn we met zijn drietjes gestart, te zien als voorloper van Stichting DOVIE.

Adriaan was en is een enthousiast persoon die vooral insteekt op wat hij allemaal nog wel kan en zich niet laat bepalen door zijn beperkingen. Dat idee past(e) erg goed bij mij, zeker in mijn werkzame periode als hulp- en dienstverlener. (In die periode was Adriaan en vooral zijn doorzettingsvermogen bij mij en mijn collega’s bekend. Dat maakte het erg leuk om met hem kennis te maken en samen activiteiten te gaan organiseren.) Uiteindelijk was het Adriaan die het idee opperde een stichting op te richten en vanuit zijn netwerk de mensen te zoeken. We kunnen wel zeggen dat dat aardig gelukt is, zeker omdat hij een groot netwerk heeft.

Gestart met naast Adriaan en een tweetal enthousiaste ‘gepensioneerde amateurs’ is Stichting DOVIE uitgegroeid tot een professionele stichting die een mooi doel nastreeft. Er zijn namelijk veel te weinig volledig aangepaste vakantielocaties voor mensen met een grote zorgbehoefte. Dat is voor mij dan ook, naast Adriaans aanstekelijke enthousiasme en groot doorzettingsvermogen, de reden om als vrijwilliger mee te werken aan het realiseren van (meer) aangepaste vakantiemogelijkheden.