Na alle materialen voor de zorg te hebben ingepakt zijn we vanaf Katwijk vertrokken richting Ropley. De reis verliep voorspoedig. Antwerpen hebben we vermeden door te rijden via de Westerscheldetunnel waarna we de kustroute van België en Frankrijk volgden. De kanaaltunnel was voor ons een nieuwe ervaring. We kwamen aan met een uur vertraging t.o.v. de planning, maar het inchecken verliep soepel en we reden volgens de geplande tijd de trein op. Het links rijden in Engeland was even wennen, maar de meeste automobilisten hielden gepast afstand bij het zien van ons kenteken 😊.

Gastvrij welkom
Hostess Glynis Watts heette ons bij de Watercress Lodges & Campsites gastvrij welkom in ons mooie, zeer ruime verblijf. Het was voorzien van alle middelen die we nodig hadden. De locatie was rustig en idyllisch met een prachtig uitzicht over de heuvels. Op korte afstand van het vakantiehuis reden de antieke stoomtreinen voorbij van de Watercress Line. Erg leuk om te zien. Tijdens het weekend was er een special event waarbij de treinen extra vaak reden. Op het terrein zelf was ook een station.

Dag 1 Winchester
De eerste dag zijn we in Winchester geweest, een mooi stadje op ca. 15 km van Ropley. Er was een gezellige markt. We bezochten de Kathedraal, een prachtig gebouw met eromheen een mooi park, waar we van het zonnige weer hebben genoten.

Dag 2 Oxford
De tweede dag zijn we naar Oxford geweest. Een echte aanrader. Een mooie stad, veel historische gebouwen, verfrissend groene parken en tuinen. Ook was er een overdekte markt. De meeste plaatsen waren prima toegankelijk voor de rolstoel. Parkeren voor de rolstoelbus is daar gratis voor 4 uur.

Dag 3 – Southampton
De derde dag gingen we naar Southampton. Een havenplaats waar veel resten te zien zijn van de oude stadsmuur. Een paradijs voor historici; overal staat informatie aangegeven, bijv. over de Titanic die daar vandaan aan de fatale reis begon, over de pilgrimfathers die in de 17e eeuw daarvandaan zijn vertrokken om New England te stichten in de VS. We aten Fish and Chips in een eenvoudige cafetaria die werd beheerd door Iraniërs.

Dag 4 – rustdag
Daarna hebben we een dagje rustig aan gedaan. Uitgezocht hoe we makkelijk en snel met de trein naar Londen kunnen. Het doel was om de volgende dag naar de London Eye te gaan. Een vriendelijke man achter het loket op het station van Alton nam alle tijd om ons uitgebreid te informeren. Vanuit Alton bleek er ieder half uur een trein te vertrekken naar Waterloo station, waar vandaan je The Eye al zou kunnen zien. Er zijn 5 invalideparkeerplaatsen pal vóór het station. Het kost ca. 10 pound om daar 1 dag te parkeren. Na het uitzoekwerk bezochten we de markt in Alton en de publieke tuin, heel gezellig. Ook boekten we al vast tickets om op de laatste dag van de vakantie een tochtje te gaan maken met de stoomtrein die als eindstations Alton en Alresford heeft.

Dag 5 – Londen
De reis naar Londen verliep voorspoedig. We werden met veel aandacht, uitleg en tijd van de conducteur in de trein geholpen en in Waterloo station er weer uit. The Eye was dichtbij. Hoewel we tickets hadden voor 13:00 uur werden we om 11:00 uur al toegelaten. Daardoor hadden we de rest van de dag meer tijd om de Big Ben en de overige bezienswaardigheden te bekijken. De cavalerie van Whitehall is een leuke bezienswaardigheid. Vooral het wisselen van de wacht die door paarden met ruiters wordt gedaan. Qua toegankelijkheid is het uitkijken in London. Je kunt niet overal even makkelijk de stoep op en af en de lift bij de Waterloo bridge was stuk. De perrons op het station kun je bereiken zonder lift, dat is ideaal. Aan het eind van de dag hebben we heerlijk gegeten in het Strings restaurant, waar een mix van de Italiaanse en de Spaanse keuken wordt geserveerd, vlakbij het Waterloo station waarna de trein ons in 1 uur en 15 minuten weer terugbracht naar Alton.

Laatste vakantiedag – Watercress Line
De volgende dag was alweer de laatste van de vakantie. We hadden kaartjes voor de stoomtrein. Het station was vlak bij het vakantiehuis op hetzelfde terrein. Je waant je er in het verleden. Alle gebouwtjes, inrichting, kleding van medewerkers en treinpersoneel zag er uit zoals je het alleen in oude films ziet. Er stond een schoolklas die onder leiding van hun leraar situaties naspeelde waarbij je moest onderduiken in de Tweede Wereldoorlog. Het perron en de trein maakten deel uit van die opdracht. We werden door een aantal conducteurs in de trein geholpen. Het was passen en meten, maar na het verwijderen van een aantal tafeltjes en stoelen kon de rolstoel op een prachtige plaats bij het raam worden geparkeerd. De trein vertrok, we hadden een mooi uitzicht op de velden, soms op prachtig begroeide wanden aan weerskanten van de trein. De trein maakte een tussenstop in Four Marks en ging daarna naar Alton, waar vandaan we de dag daarvoor naar London waren vertrokken. Er bleek daar parallel aan het moderne station ook weer een oud stoomtreinperron te zijn. Je kon er even uitstappen en een kopje koffie nemen. Daarna ging de trein weer terug via Ropley naar Alresford. Daar verlieten we de trein om voor een paar uur het stadje te bekijken. Er was een kermis op het pleintje. Een aantal leuke restaurants en een bakker waar je lekkere broodjes kon kopen en even kon zitten om te eten. Om 15:00 uur stond er weer een trein en vertrokken we naar Ropley. Het was een topdag. We aten voor de laatste keer Fish en Chips waarna we al weer moesten gaan inpakken.

Vertrek naar huis
De volgende ochtend vertrokken we om 10:00 uur naar huis. We kwamen te vroeg aan bij de tunnel, maar mochten toch al de trein op. Onderweg aten we bij de McDonalds in Goes. We hadden een super vakantie. Alle vier waren we het erover eens, we zouden direct weer boeken voor volgend jaar 😊.

Reactie Stichting DOVIE:
Zo blij met deze mooie, enthousiaste vakantie-ervaring. Daar doen we het voor!
Inmiddels heeft deze familie weer een boeking gedaan voor 2024.