Hoe ben je in contact gekomen met Stichting DOVIE?
Ik ken Adriaan vanuit ons geboortedorp Riel. Als ‘knechtje’ van de SRV-wagen kwam ik al aan huis bij de fam. Aerts. Ik weet nog goed dat Corrie, de moeder van Adriaan, boodschappen kwam doen en vaak was Adriaan daar bij. Ik denk omdat Adriaan net wat buiten het dorp woonde en door het leeftijdsverschil dat wij verder eigenlijk geen contact hadden. Omdat ik dezelfde spierziekte heb als Adriaan (wel in een mildere vorm) én omdat wij er, door een stamboomonderzoek, achter kwamen dat hij een achterneef is van mij, nam ik contact op met hem. Dat contact is daarna altijd gebleven en wordt zelfs steeds sterker.

Waarom heb je onze stichting uitgekozen om vrijwilligerswerk te doen?
Tja….., dat is dan ook weer een beetje de ‘schuld’ van Adriaan (haha). Bij de oprichting van Stichting DOVIE had Adriaan al eens gepolst of ik het secretariaat voor de stichting op me wilde nemen. Door mijn werk, waar ik veel uren maakte, heb ik dat toen voorbij laten gaan.
Omdat het fulltime werken me fysiek te zwaar werd, heb ik vorig jaar eindelijk aan mezelf toe kunnen geven om minder te gaan werken. Uiteindelijk werk ik nu 18 uur per week. Uiteraard vertelde ik dat tegen Adriaan. Net op dat moment gaf de penningmeester van Stichting DOVIE aan zijn functie neer te willen leggen. En ja, dan is de link voor Adriaan snel gelegd natuurlijk. Hij moet toen vast hebben gedacht: Ron eens even benaderen……  En dan wordt het onmogelijk om nog ‘nee’ te zeggen tegen hem.

Wat vind je belangrijk aan het werk dat Stichting DOVIE doet?
Het mooie van Stichting DOVIE is dat ze het mogelijk maakt om mensen met een fysieke beperking het makkelijker te maken om op vakantie te gaan. Uit eigen ervaring weet ik maar al te best dat het in de standaard vakantiehuizen, hotels enz. altijd ontbreekt aan voorzieningen. Zelfs als er wordt gesuggereerd dat de verblijven zijn ‘aangepast voor mindervaliden’ dan nog ontbreekt het vaak aan een of andere hulpmiddel. Stichting DOVIE maakt het mogelijk om gebruik te maken van een volledig aangepaste vakantiewoning, zelfs met nog een mooie korting van 40% op de huurprijs!!

Welke werkzaamheden doe je binnen de stichting.
Door mijn beperking ben ik bij het bedrijf de financiële wereld ingerold. Inmiddels beheer ik de financiële en de salarisadministratie. Deze werkzaamheden pasten dus mooi binnen de functie die vrij kwam bij Stichting DOVIE. Ik ben daar nu dus eigenlijk zo’n beetje de ‘Dagobert Duck’. Ik pas op de centen van de stichting en bewaak de uitgaven. Verder zijn er natuurlijk nog tal van werkzaamheden binnen de stichting en spring ik in waar nodig is. Stilzitten is toch niet mijn ding.

Raad je andere mensen aan ook vrijwilliger bij Stichting DOVIE te worden? En zo ja, waarom?
Zeker weten doe ik dat. Het doel van de stichting is voor veel mensen met een beperking een fantastische uitkomst. Een enthousiaste groep van personen zet zich volledig in om dit doel te bereiken. Het is sowieso een aanrader om jezelf in te zetten voor een stichting, op welk gebied dan ook. Stichtingen kunnen immers niet draaien zonder vrijwilligers.