Wat een warm welkom kregen voorzitter Mauro en ik toen we vrijdagmiddag 2 februari om half 3 Engelse tijd arriveerden in Ropley. Een gedekte tafel met een heerlijke High tea stond klaar. Behalve Glynis van Flat Spaces waren er ook bestuursleden van SCiA aanwezig, een pers- en een marketingman. Blije en dankbare gezichten toen ze de in hoogte verstelbare douchestretcher uit de auto haalden die wij hadden meegenomen. Uiteraard moesten we eerst met ons allen op de foto met de stretcher die ook meteen in de aangepaste doucheruimte neergezet werd. Mauro en ik waren die vrijdagochtend al om half 5 vertrokken. Zouden we wel in Engeland aankomen met alle grensovergangen die geblokkeerd werden door de stakende boeren? We knepen hem best wel. Dat de grens bij Hazeldonk richting Antwerpen dicht was, dat wisten we. Daarom kozen we meteen voor het alternatief om door de Westerschelde tunnel te gaan. Wel een eindje omrijden en we hoopten dat we op tijd waren. Gelukkig: geen versperring. ’s Avonds hoorden we van onze thuisblijvers dat de Westerschelde tunnel enige tijd dicht was geweest. We hadden dus geboft dat wij daar bijtijds waren. Daardoor kwamen we ook op tijd bij de ferry in Duinkerken. Helaas was het wat mistig en zagen we pas dicht bij de kust de welbekende ‘White cliffs of Dover’. De overgang naar links rijden ging prima en zoals al geschreven kwamen we op een mooie tijd aan bij de vakantiewoning in Ropley.

High tea
De high tea smaakte voortreffelijk. De directie van SCiA vertelde ons over de uitbreidingsplannen van eenzelfde vakantiewoning maar dan op het naastgelegen stuk en over de plannen met betrekking tot een plot in Kent. ’s Avonds trakteerde Glynis ons in ‘a real English Inn’ op een heerlijke maaltijd. Na deze lange dag was een nachtrust wel welkom. De tweede dag heb ik foto’s van de diverse ruimtes in de vakantiewoning gemaakt voor onze website. Het uitzicht vanuit het huis is landelijk: velden met koeien en ontzettend veel schapen trokken de aandacht. Jammer dat het stoomtreintje van de Watercress Line, die langs de vakantiewoning loopt, nog in ‘winterstand’ stond. Ik had het wel leuk gevonden om hem met de stoomfluit langs te hebben horen en zien rijden.

Rolstoeltoegankelijke dubbeldekker
Met de dubbeldekker (op loopafstand en toegankelijk voor rolstoelers) naar het nabijgelegen Winchester gegaan. Het was markt, dus een gezellige drukte. Inkopen voor het avondeten gedaan, de mooie historische gevels, de kathedraal en het prachtig gelegen park bekeken. En uiteraard een drankje in een pub, waar net een rugbywedstrijd aanstond. Gelukkig zaten wij in de serre, want het was behoorlijk rumoerig. De tocht met de dubbeldekker terug was weer aangenaam. Vanaf boven heb je net een weidsere blik over de omgeving.

Onze reis terug naar Nederland op de derde dag verliep heel vlot. We kijken terug op een heel fijne ontmoeting met de mensen van Flat Spaces en SCiA die de vakantiewoning runnen. Leuk om de woning én de omgeving gezien te hebben. Nu weet ik waar onze reizigers terecht komen en wat ze kunnen verwachten in het mooie Zuid-Engeland.