‘Echt een must-see’, vertelt Adriaan over zijn bezoek aan de Spinaker Tower in de moderne stad Porthmouth. ‘Met de lift, zoefff… en we waren zo 100 meter hoog. We moesten een klein stukje over een glazen plaat, met kriebels in onze buik want je kijkt zo de diepte in, maar dan… Een schitterend uitzicht ontvouwde zich over de moderne stad Porthmouth, met zijn maritieme haven en het aan de overkant gelegen Isle of Wight.’

Porthmouth: een chique, trendy stad
In het reisverslag van een van onze reizigers las Adriaan over een bezoek aan deze Spinaker Tower. Een bezoek aan die fraaie plek stond dan ook hoog op zijn verlanglijst. Vanuit Ropley is dat ongeveer 60 km rijden. ‘Het was zeker een bezoek waard. Er is alles aan gedaan om deze toren rolstoeltoegankelijk te maken, evenals de restaurants en cafés in de stad zelf. Die heeft een chique, trendy boulevard, veel terrassen met uitzicht op zee en een winkelcentrum met merkwinkels zoals Gucci en Hugo Boss. Uiteraard hebben we daar even ‘gewindowshopt’’, lacht Adriaan.

Vorm van een voorzeil
De Spinaker Tower is een echte trekpleister. ‘Nadat we een kaartje gekocht hadden, kregen we eerst beneden een visuele 3D presentatie waarin met Britse humor verteld werd over de historie, de Engelse marine en hoe de toren gebouwd is. Heel mooi!’ benadrukt Adriaan. De Spinaker Tower heeft de vorm van een voorzeil en verwijst daarmee naar de maritieme oorsprong van de stad. De toren is gebouwd bovenop de eerste steen die destijds gelegd is bij de bouw van deze Engelse marinehaven.

De oude kazerne
Boven heb je dus een schitterend uitzicht met informatieborden waarop aangegeven staat wat je ziet. ‘Wij hadden schitterend weer, het was te warm achter het glas om nog een verdieping hoger te gaan naar het restaurant. Daar kun je genieten van een high tea, broodjes en andere lekkernijen. We lieten dat aan ons voorbijgaan. Eenmaal beneden liepen we via de kade waar kleine bootjes lagen, de vele oude pubs en fish and chipsbars naar de oude kazerne. Het gebied eromheen was ingericht als museum met oude oorlogsschepen, kleding van vroeger en de verblijven van de militairen.’