Deze toeristische attractie kan je niet links laten liggen als je vakantie in Ropley viert. Stonehenge is als mystieke plaats een van de grootste trekpleisters in Engeland en staat niet voor niets op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Adriaan bezocht het op een zonnige dag: ‘Dat is eigenlijk wel een voorwaarde, want Stonehenge ligt midden in een groot weiland en alleen bereikbaar via een wandelpad of een pendelbus.’

Salisbury
Zoals gezegd, het was mooi weer, dus tijd voor Stonehenge dat ongeveer op een uurtje rijden van Ropley ligt. ‘We kwamen door het Middeleeuwse plaatsje Salisbury. Echt de moeite waard om er even uit de auto te stappen en de benen te strekken. Dat deden wij dan ook. We nuttigden onze zelf meegenomen picknick. Je waant je er in de echt in de Middeleeuwen vanwege de gebouwen en kerk in de prachtige dorpskern. De volgende keer ga ik hier een pub opzoeken om lekker te eten,’ lacht Adriaan.

Stonehenge
Het Stonehenge-complex werd gebouwd in verschillende fases die samen minstens 1.500 jaar overspannen. Alle informatie hierover kun je vinden in het bezoekerscentrum dat op 2 km van het reusachtige stenen ligt. ‘Ik heb er een video bekeken en kreeg uitleg over hoe mensen in de tijd woonden. Het bleek handig te zijn dat we voorafgaand aan ons bezoek aan de stenen die informatie gekregen hadden. Ik begreep meer van de uitleg die je via de audiotour krijgt als je rondom de machtig grote stenen loopt.

IJscokarretje
Toen we aan onze wandeling begonnen, zagen we een grote groep mensen staan. Goh, wat is het daar druk! Zou er wat zijn? En ja hoor, er stond een simpel busje omgeven door wapperende vlaggen. Iedereen wachtte er om een ijsje te kopen vanwege het warme weer. Wij sloten ons achteraan!’
Adriaan vertelt verder dat de audiotour, in het Nederlands en inbegrepen bij de ticketprijs, heel verhelderend was. De bordjes bij de stenen gaven nog aanvullende informatie. Na afloop van de audiotour snuffelde hij in de souvenirwinkel en nam als aandenken aan deze fraaie locatie een miniatuur van Stonehenge mee.

Tip van Adriaan
– Bezoek Stonehenge op een droge dag omdat het een buitengebeuren is.
– Bij het kopen van een ticket krijgt jouw begeleider een gratis ticket.