De familie Smulders ging met hun zoon Jeroen, die rolstoelgebonden is, ook naar Ropley in Engeland. Evenals onze vorige vakantieganger Ferry hebben zij ontzettend genoten. Je leest het in hun mooie reisverhaal.

Reis naar Ropley
Eindelijk was het zover! Onze Engelandreis waar we al maanden over spraken en naar uit zagen ging van start. Op 21 april 2023 in alle vroegte vertrokken we met onze volgeladen bus van Berkel-Enschot naar Ropley. Snel de grens over via de bekende Belgische betonwegen naar het Noord-Franse Calais. De korte treinreis met Le Shuttle door de Kanaaltunnel verliep vlekkeloos. Rond het middaguur waren we aan de overkant en schakelden we over naar een week lang links rijden. Dat ging prima, alleen op de vele Engelse rotondes was het onwennig en opletten geblazen. Aan het einde van de middag reden we Ropley in, het landweggetje omhoog, over de Watercress Line linksaf. We werden warm onthaald door Glynis van Flat Spaces. De woning was geweldig, ruim opgezet, echt aangepast en van alle gemakken voorzien. En het weidse uitzicht over de heuvels van Hampshire was prachtig.

Engelse Premier League
Het grote idee achter onze Engelandreis was een bezoek aan de Engelse Premier League. Jeroen is een fervent voetballiefhebber en daarvan zijn er meer in onze familie. Na een goede nachtrust togen we meteen de eerste dag met twee auto’s naar Zuid-Londen voor de wedstrijd van Crystal Palace tegen Everton. Aangekomen bij het sfeervolle Selhurst Park Stadium, te midden van de gelijknamige bakstenen woonwijk, werden we door vriendelijke suppoosten naar onze zitplaatsen geleid. En toen de wedstrijd. Wat een belevenis: oorverdovend gezang, negentig minuten lang! Het was indrukwekkend en we genoten volop. ’s Avonds terug in Ropley aten we lekker en gezellig in het Thai Lounge restaurant, een aanrader van Glynis.

Winchester
Na twee dagen autorijden was zondag bestemd om dichter bij huis te blijven. Sommigen fietsten, anderen liepen door het mooie landschap. ’s Middags bezochten we het nabijgelegen stadje Winchester en konden de liefhebbers het niet laten om via internet naar PSV-Ajax te kijken; een wedstrijd die naar onze volledige tevredenheid verliep. Samen sloten we de dag af in pub ‘The Horse and Groome’ in Alresford.

Windsor Castle
Het volgende hoogtepunt was op maandag het bezoek aan Windsor Castle. Rijk aan historie, terug te zien in de State Apartments en St. George’s Chapel met de rustplaats van de vorig jaar overleden Queen Elizabeth. Het kasteel was volledig toegankelijk voor Jeroen; en overal medewerkers die onds begeleidden met liften en aparte rolstoelingangen.

Petworth
Petworth op dinsdag. Een leuk klein stadje met antiekwinkels, het Petworth House en het Petworth Park. De reis ernaar toe leidde ons, vanwege wegafsluitingen, via in het landschap gesleten “single-track roads”. Gelukkig weinig tegenliggers en een geweldige bonus door het glooiende Engelse landschap. In Petworth was het goed toeven in Coco Cafe onder genot van brownies en scones. Petworth Park was voor de elektrische rolstoel van Jeroen te moeilijk toegankelijk.

Nog een keer Winchester
Woensdag was het weer Winchesterdag. Deze keer met een bezoek aan de prachtige Great Hall met de ronde tafel van King Arthur. In de nabijgelegen kathedraal ligt Jane Austen (Pride and Prejudice, Sense and Sensibility)  begraven. Aan haar woonhuis, nu museum, in Chawton brachten een aantal familieleden donderdag een bezoek. De rest bereidde zich voor op het laatste hoogtepunt van onze reis: de streekderby van Southampton tegen Bournemouth op donderdagavond. Ange en Paul ontvingen ons warm en hartelijk namens de disabled supportersvereniging. De wedstrijd was ook nu weer een geweldige belevenis, sfeervol in de stromende regen, waartegen we ons goed hadden gewapend met waterdichte kleding. Helaas voor Southampton werd met 0-1 verloren, waardoor volgend jaar een niveautje lager gespeeld wordt.

Tot zover het verslag van onze reis. Wij kijken er met een heel goed gevoel op terug en hebben er zeer van genoten. Niet alleen van het huis en de uitstapjes, ook van de gastvrijheid, behulpzaamheid en “politeness” van de Engelsen.

Een volgende reis naar Ropley of Kent zien wij zeker zitten!
Stichting DOVIE dankt de familie Smulders voor hun mooie reisverslag. “We hebben geboft met de heel correcte aandacht en communicatie, en vervolgens met de persoonlijke ontmoetingen voordat wij op vakantie gingen. De woning voldoet aan alle wensen en is ruim, comfortabel en prachtig gelegen. En het allerbelangrijkste: echt drempelloos!! De prijs is best hoog, maar met de korting heel acceptabel. Ook zonder korting hadden we geboekt, omdat echt aangepaste woningen zeer zeldzaam zijn. We raden deze geweldige accommodatie zeker aan, omdat hij voor invaliden van alle gemakken voorzien is om zorgeloos op vakantie te kunnen gaan.”