Wat een gaaf idee: geld inzamelen voor het goede doel in plaats van het krijgen van wijn, cadeaus en bloemen. Dat idee ontstond bij Frank van Oirschot van Van Oirschot en Van Ginhoven fietsen in Riel. Frank licht toe: “Bij de heropening in 2016 had ik daar niet bij stilgestaan en werd ik overladen met van alles. Nu had ik de kans het anders te doen bij mijn afscheid op 28 januari jongstleden. En wat een mooie bedrag hebben mijn klanten Stichting DOVIE gegund: € 1.450. Daar ben ik ze zeer dankbaar voor.”

Niet alleen Frank, ook de stichting is dat. Dus een welverdiende Merci voor Frank, overhandigd door voorzitter Mauro met een dankwoord. Sinds 1815, tel maar uit 173 jaar, is Van Oirschot een bekende naam in Riel. De eerste generatie had een smederij. Pas in de jaren 80 van de vorige eeuw verdween de smederij naar de achtergrond en kwam het accent te liggen op fietsverkoop. “Maar werken met metaal zit nog steeds in mijn bloed en nu ik tijd ga krijgen, wil ik het smeden op de een of andere manier oppakken. Net als de verkoop van fietsen, maar dan alleen van het merk Idworkx, met de hand gemaakte elektrische fietsen die een leven lang meegaan.”

Op de vraag waar Frank Adriaan van kent, antwoordt hij: “Via zijn ouders en ik zag hem weleens met zijn rolstoel door het dorp gaan. Zijn vader Frans deed als boer al zaken met mijn vader en later kochten hij en zijn vrouw ook hun fietsen bij ons. Toen ik nadacht over een goed doel, kwam Stichting DOVIE direct naar boven. Ook omdat ik geraakt ben door het boek van Adriaan Jouw wereld = mijn wereld. Ik gun de doelgroep van de stichting een super onbezorgde vakantie in het mooie Engeland. Met de opbrengst van € 1.450 komt dat voor de doelgroep een stapje dichterbij.”