Vanuit Ropley zijn er ontzettend veel toeristische attracties om te bezoeken. Tijdens zijn bezoek heeft Adriaan er mooie reisherinneringen aan overgehouden. Vandaag vertelt hij zijn bijzondere ervaring over het bezoek aan het stadion van Southampton. “Zelfs voor geen voetbalfan is het bezoek aan dit voetbalstadion een onuitwisbare belevenis,” belooft Adriaan stellig.

Way of life
“Je kunt het gerust een ‘way of life’ noemen: supporter zijn van een Engelse voetbalclub. Van welke club je supporter bent, het maakt niet uit, alle supporters zijn stuk voor stuk fanatiek. Ze zingen, nemen vlaggen mee of andere mooie uitingen en er wordt zelfs gegokt via de bookmakers. Het lijkt wel of voetbal in Engeland een ‘heilige sport’ is. Voorafgaand aan de wedstrijd ontmoeten supporters elkaar op het supportersplein en praten dan uiteraard alleen over de naderende voetbalwedstrijd. Niks geen onderlinge rivaliteit, het gaat er heel gedisciplineerd aan toe. Er hangt dan ook altijd een oergezellige, relaxte en broederlijke sfeer. Op dit plein kun je, naast een biertje én fish and chips, ook vlaggen en sjaals kopen van de clubs die elkaar treffen. Daar hebben we natuurlijk aan meegedaan.

In het stadion
Voordat de wedstrijd begon, werd ik als rolstoelsupporter ontvangen door een steward die me naar mijn plaats bracht. Het vak van de rolstoelsupporters ligt op 3-4 meter van de zijlijn van het veld. Wat een luxe, ook omdat mijn begeleiders bij mij mochten zitten. Dat is wel anders dan in Nederland, waar je van elkaar gescheiden wordt. Voor het fluitsignaal zongen de supporters het lied ‘Oh when the saints’. Dat kan ook niet anders als de bijnaam voor deze club ‘The Saints’ is. Uit volle borst zongen ze mee, zwaaiend met hun vlaggen en sjaals. In de pauze konden we een drankje halen, maar we zagen ook stewards die dat deden. Prachtige service!”

Reserveren
Southampton Football Club heeft een Saints Disability Association (SDA), een supportersvereniging specifiek voor mensen in een rolstoel. Via deze vereniging reserveer je tickets en een parkeerplek die op nog geen 100 meter van de ingang van het stadion ligt.

Tips van Adriaan:
1) Wees heel tijdig met reserveren van tickets en een parkeerplek. Alles is snel volgeboekt.
2) Contact met de SDA leg je het eenvoudigst via Adriaan. Hij weet precies de weg om e.e.a. te reserveren. Bel hem op 06-2511 2707 of mail naar adriaan@stichtingdovie.nl.